2. astea: Hizkuntzaren didaktikaren oinarriak

Etapa bakoitzari dagokiona

Saioa Torre-ren irudia
Etapa bakoitzari dagokiona
Saioa Torre - asteartea, 2018(e)ko otsailaren 13(e)an, 15:11(e)tan

Hizkuntzak irakasterakoan, orain arteko ikuspegien laburpentxoa eginez hasten da lehenengo artikulua, gramatikala, batetik, eta komunikatiboa edo dialektikoa, bestetik, bereiziz. Ikuspegi horietan oinarritzen direla, dio, egungo metodologiak, beraz, ez dira bata bestearen baztertzaile, nik orain arte uste nuen bezala. Irakurtzen jarraitu ahala, berriz, are gehiago nahastu naiz, ikuspegi biak zaku berean sartzen dituelako. Baina, ez ziren, bada, bi ikuspegi eta ez bata bestearen jarraipena?

Puntu horretan, oinarrizko gaitasunen definizioetara jo dut, honakoa aurkituz: hizkuntza eta komunikazio gaitasunean, erreferentzia egiten zaio ahozko nahiz idatzizko hizkuntzaren erabilpenari, errealitatea adierazi, interpretatu eta ulertzeko, jakintza eraikitzeko eta komunikatzeko eta pentsamoldea, emozioak eta jarrerak antolatu eta auto-erregulatzeko egiten dena.

Orduan, honakoa ulertu dut: erabilpenaren aldeko metodologiak garatu nahi baditugu, estrukturalismotik aldendu behar gara. Estrukturalismo gramatikaletik zein komunikatibotik.

Helburua, mezua sortzea baino, komunikazio-egoera garatzea da. Horretarako, ezinbestekoa da ikasleen profila ongi zehaztea. Ez da lan bera izango LH 6. mailako gela bateko ikasleekin ikasi beharrekoari emango diogun ikuspuntua  edota Batxillergoan eman beharrekoa, esaterako. Are gutxiago, Nagusien Hezkuntzan, niri aurten egokitu zaidan lanpostuan eta, egia esan behar badut, hilabete batzuk behar izan ditut nire jardunera moldatzeko. Badakit EPA edo nagusien hezkuntza-sarea askori arrotz egiten zaizuela. Nik ere halaxe ikusten nuen, urrun. Euskararik jakin ez eta gela batean sartzen diren 20 ikasle (asko eta asko, jubilatuak) gogotsu eta langileri euskara hutsetik erakustea ez da, ez, lan erraza, euren buruak estrukturalismoan erabat garaturik baitaude (duten adinagatik jasotako hezkuntza horixe zelako) eta ikuspegi horretan bilatzen dute euren ikasketa-prozesuaren emaitza, bestelako metodologiak aintzatetsi gabe, ‘denbora-galtze hutsa’ direlako, haien esanetan.  Aditzen taulak nahi dituzte, auzokide batek esan dielako tauletan oinarritzen dela euskara; euren ama hizkuntzarekin erreferentzia zuzenak bilatzen ari dira, itzulpena itzulpenaren atzetik…

Zer egin, beraz, gelan? Ez dut erantzunik bilatu. Beno, bai. Lehen Hezkuntzako irakasleok ez daukagu formakuntza nahikorik nagusien hezkuntzan jarduteko, baina hori beste eztabaida bat litzateke; luzea, luzeegia.

Ainhoa Ezeiza
Er: Etapa bakoitzari dagokiona
Ainhoa Ezeiza - asteartea, 2018(e)ko otsailaren 13(e)an, 21:54(e)tan

Kaixo Saioa:

Azalpen honetan gauzak ez ditudanez ondo argitu, hona azalpen gehigarri bat zure esanak kontuan hartuz:

"gramatikala, batetik, eta komunikatiboa edo dialektikoa, bestetik, bereiziz. Ikuspegi horietan oinarritzen direla, dio, egungo metodologiak, beraz, ez dira bata bestearen baztertzaile, nik orain arte uste nuen bezala. Irakurtzen jarraitu ahala, berriz, are gehiago nahastu naiz, ikuspegi biak zaku berean sartzen dituelako. Baina, ez ziren, bada, bi ikuspegi eta ez bata bestearen jarraipena?"

Joera metodologiko asko dago, noski. Blog-sarreran, laburbiltzearren, HIRU zehaztu ditut (ez bi):

• Gramatikala: egitura linguistikoen ikaskuntzan oinarritzen diren ikuspegi metodologikoak sartu ditut hemen, nahiz eta gero euren artean aldeak dauden (ikuspegi nozio-funtzionala, pragmatikoa. eta abar)
  • Komunikatiboa: hau da egungo paradigma nagusia (nahiz eta ikuspegi gramatikalarekin lehiatzen den eskoletan). Ikuspegi honen arabera, komunikazio-ekintzak landu behar dira eskoletan, edozein adin delarik ere, eta ondorioz, ATAZA KOMUNIKATIBOAK prestatu behar dira, zeinetan lehentasuna komunikazioa bera den eta ez testu-mota edo elementu linguistikoa. Esaterako, ikasleei "zure etxea deskribatu" jarduera proposatzea EZ DA JARDUERA KOMUNIKATIBO BAT, ez baitu testuinguru komunikatiborik ikasleak bere jarduna autoerregulatu ahal izateko. Ataza komunikatiboan (task-based learning) ekintza komunikatibo bat da ardatza eta ez testu-mota.
  • Dialektikoa: ikuspegi hau ez da berria, berez presokratikoek ere proposatzen zuten. Eleako Zenon jotzen da Dialektikaren "gurasotzat", hortaz ezin esan berria denik! Baina garapen luzeagoa egin da mendeetan zehar. Proposamen honen arabera, gauzak ez daude zuzen edo oker, jendeak jendearekin eraikitzen du hizkuntza, komuna baita, eta konplexutasunean oinarritzen da bere ikaskuntza.

Blog-sarreran aipatu dut ikuspegi komunikatiboa ikuspegi gramatikala gainditu nahirik proposatu bazen ere (ikuspegi gramatikalari "ikuspegi estrukturalista" deiturik), hala ere irakasleok berriz ere estrukturalismoan erori gara baina testuen gramatikarekin esaldiaren gramatikarekin izan beharrean; testu edo diskurtsoen "perfekzioa" lantzen baitugu berriz ere klasean (esaterako ikasleei azaltzen diegu nola egin behar duten deskribapen bat "ondo" egoteko, edo nola antolatu ipuin bat "egokia" izateko...). Ikuspegi dialektikoak hori alboratzen du eta inperfekzioan dinamizatzen du ikaskuntza.

Orokorrean, ezin da esan non egin behar den zer. Nik ez ditut "inkonpatibleak" ikusten, eta une jakin batzuetan elementu gramatikalak landu ditzakegu klasean, edo ataza komunikatiboren bat egin... egoeraren arabera. Baina nire esperientzia da, adin-tarte desberdinetan lan egin eta gero, ikaskuntza baliagarriagoak lortzen direla testuinguruak zabalduz eta kontrolak murriztuz. Agian eredu gramatikalek eta eredu komunikatiboek zuzentasunaren, eraginkortasunaren edo perfekzioaren sentsazioa ematen digute (zer dagoen "ondo", zer "gaizki", nola ebaluatu...) baina jendearen mintzaera mugaturik geratzen da, horregatik (-besteak beste-) uste dut egokiagoa dela ikuspegi dialektikoan lan egitea.

Bestalde, jende nagusiaz diozun horretan ez nago ados. Urte askotan lan egin dut jende nagusiarekin, lehendabizi euskaltegian hamar bat urtez (bai jubilatu euskaldunak alfabetatzen eta bai euskaraz ez zekiten jubilatuei irakasten) eta gero unibertsitatean, "Esperientzia Geletan" Lengua ematen beste 7 urtez. Ez da zaila adindunak ikuspegi komunikatiboan edo (nire ustez hobeto) ikuspegi dialektikoan murgiltzea, eta hasieran arraroa egiten bazaie ere, gero asko eskertzen dizute. Agian aditz-taulak landu ditzakete (jakin-mina dutelako) baina bestelako jarduerak izan beharko lukete nagusi. Aitortu behar dut bikain pasatu dudala nagusiekin lanean, euren umorea askatzen dutenean mundiala da eta dituzten jakintza ugari bezain baliotsuak konpartituz piloa ikasten da!

Besarkada bat!!!

Saioa Torre-ren irudia
Er: Etapa bakoitzari dagokiona
Saioa Torre - osteguna, 2018(e)ko otsailaren 15(e)an, 11:25(e)tan

Irakurri dudanez, nik baino esperientzia zabalagoa, askoz zabalagoa duzu nagusien hezkuntzan; esan bezala, niri lanpostua hau aurten egokitu zaitu eta datorren ikasturtean batek daki nire ikasleek 8 ala 68 urte izango dituzten. Ondo deritzot ikuspegiak haien artean baztertzaileak ez direla esaten duzunean eta, unean-unean behar dugunetik jotzea dela egokiena helburua bilatzeko. Aurrerantzean, beraz, hirugarren ikuspegia, dialektikoa, izango dut buruan nire atazak garatzerakoan eta, nahiz eta beste ikuspegietan oinarritzen diren lantxoak egin, azken helburua beti izango da zuk gomendatutakoa. Eskerrik asko!